З досвіду

 

Веселі ігри

«День/ніч»

Орієнтовний час: 7 хвилин.

Хід гри: Усі учні класу стоять поряд із партою або зі своїм робочим місцем. Коли вчитель промовляє «День», то учні можуть довільно рухатись, гомоніти та веселитись, а коли каже «Ніч» – мають завмерти (якщо ж хтось хоч поворухнеться «вночі», то він вибуває з гри та сідає на своє місце за партою).

Гра продовжується до визначення переможця.


«Орел, слон, мавпа»

Орієнтовний час: 3-10 хвилин.

Хід гри: Діти стають колом. У центрі знаходиться ведучий. Він вказує на будь-якого учасника з кола та промовляє «орел», «слон» або «мавпа».

Для відтворення однієї фігури потрібно три учня. Ведучий вказує на певного школяра, промовляючи «орел». Дитина, на яку вказали, має зобразити дзьоб, а її сусіди – крила.

Якщо ведучий промовив «мавпа», то учасник, на якого він показав, має почати кривлятися, а його сусіди – зобразити руки, які чухають боки уявної «мавпи».

Якщо ведучий промовив «слон», учасник, на якого він показав, має зобразити хобот, а його сусіди з обох боків – великі вуха.


«Куховаримо»

Орієнтовний час: 3 хвилини.

Хід гри: Діти стають колом, яке являє собою уявну каструлю. Вчитель називає, яку саме страву учні класу будуть разом уявно готувати (борщ, салат, компот тощо). Після цього кожен учасник сам придумує та називає, яким саме інгредієнтом він буде (сіль, цукор, вода, певний овоч чи фрукт, м'ясо тощо).  

Вчитель промовляє: «Зараз ми будем готувати … (наприклад, борщ)». Після цього він називає у довільній послідовності, які саме складові майбутньої уявної страви буде покладено у каструлю.

Той, кого назвали, має стрибнути у центр та взяти за руки всіх тих, хто вже сидить у колі. Гра продовжується доти, поки всі відповідні «інгредієнти» не будуть у «каструлі».


«Тропічний дощ»

Орієнтовний час: 3 хвилин.

Хід гри: Діти разом із вчителем створюють ефект дощу, що спочатку набирає сили, переходячи в зливу з градом, а потім вщухає.

Гру-вправу можна супроводжувати відповідним фразами, коментуючи кожну дію, або створювати ефект австралійського дощу мовчки:

— Чи знаєте ви, який тропічний дощ?

— Піднімається вітер (потираємо руки).

— Падають перші краплини дощу (клацаємо паль­цями).

— Почалася злива (плескаємо долонями по стег­нам).

— Злива перетворилася на бурю (тупаємо).

— Ось буря стихає (плескаємо долонями по гру­дині).

— Стихає злива (плескаємо долонями по стег­нам).

— Закінчується дощ, падають останні краплі (кла­цаємо пальцями).

— Шумить тільки вітер (потираємо долоні).

— Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору).


«Чапля»

Орієнтовний час: 4 хвилини.

Принцип: Запропонуйте учням конкурс на кращу «чаплю». За сигналом діти мають праву ногу зігнути в коліні, повернути її під кутом 90° до лівої ноги, притиснувши ступню до стегна лівої ноги якомо­га вище. Руки на поясі. Очі заплющені. Необхідно протриматися в такому положенні якомога довше. Ця вправа-гра тренує вестибулярний апарат та – перевірено – дуже смішить дітей.


«Годинник»

Орієнтовний час: 7 хвилин.

Принцип: Вчитель пропонує уявити, що колектив класу – величезний годинник, який працює за відповідним сигналом педагога.

Запропонуйте учням розрахуватись по порядку (кожен має запам’ятати свій порядковий номер).

Потім вчитель називає час, наприклад, 10 годин 12 хвилин (той, у кого порядковий номер означає години, має плеснути у долоні, у кого хвилини – стрибнути). Той, хто помилився, вибуває з гри.

Віршовані вправи

Орієнтовний час: 2-5 хвилин.

Принцип: Учні стають колом. Вчитель разом з дітьми промовляє слова віршика, кожен рядок якого супроводжується відповідними рухами.

«Полювання на лева»

— Ми йдемо полювати на лева. (Впевнено йдемо по колу)
— Не боїмося ми нічого! (Відображаємо активним розмахуванням рук)
— Ой, а це що?
— Болото! Чав! Чав! Чав! (Імітуємо обережний хід, високо піднімаючи коліна)
— Ой, а це що?
— Море! Буль! Буль! Буль! (Робимо плавальні рухи руками)
— Ой, а це що?
— Поле! Топ! Топ! Топ! (Тупаємо ногами)
— Ой, а це що?
— Це дорога навпростець! (Упевнено йдемо)
— Ой, а це хто? Такий великий! (Показуємо) Такий пухнастий! (Рухи-погладжування)
— Ой, та це ж лев! (Показуємо, як злякалися)
— Побігли додому! Через поле! Топ! Топ! Топ!
— Через море! Буль! Буль! Буль!
— Через болото! Чав! Чав! Чав!
— Прибігли додому! Сховалися! (Присіли)
— Які ми молодці! (Погладжуємо себе по голові)
— Які ми хоробрі! (Легенько стукаємо кулачком по грудях)
— Ми нічого не боїмося! (Заперечливо похитуємо вказівним пальчиком)

Запропонуйте школярам самостійно придумати руки відповідно до змісту віршиків:

«Сонечко сяє»

Сонечко сяє, сопілочка грає

Річка тече,човник пливе.

Правим веслом гребемо,

Лівим веслом гребемо,

А тепер двома руками.

Поспішаємо до мами!

Гори Карпати»

Раз-два – піднімається гора,

Три, чотири – це круті гірські схили,

П'ять, шість – це орли дивний танець завели,

Сім, вісім – це смерічки похилилися до річки,

Дев'ять, десять – це вода з водоспаду витіка.


«Буратіно»

Буратіно потягнувся.

Раз нагнувся, два нагнувся.

Руки в сторони розвів –

Мабуть, ключик загубив!

Щоб його нам відшукати,

Треба нам навшпиньки стати!

«Каченята»

Раз-два – всі пірнають,

Три, чотири – виринають,

П'ять, шість – на воді

Кріпнуть крильця молоді,

Сім, вісім – що є сили

Всі до берега поплили,

Дев'ять, десять – обтрусились

І за парти опустились.


«Цифри»

Запропонуйте учням «написати» цифри незвичайним способом:

Цифру 1 «пишемо» носом,

цифру 2 – підборіддям,

цифру 3 – правим плечем,

цифру 4 – лівим плечем,

цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,

цифру 6 – лівим ліктем,

цифру – правим коліном,

цифру 8 – лівим коліном,

цифру 9 – правою ногою.

Фізкультхвилинки-пісеньки

Запропонуйте учням разом заспівати веселі пісеньки та зробити відповідні руханки:

 

Вправа «Що таке довкілля?»

Попросіть дітей дати власні визначення цього поняттю та пояснити, чому вони думають саме так. За потреби задавайте уточнювальні питання:

  • Чи можна вважати довкіллям все, що ми бачимо навколо себе?
  • А чи можемо ми вважати довкіллям предмети неживої природи?
  • А як ви вважаєте, чи могли би ми з вами прожити без всього, що нас оточує?
  • Без чого, в першу чергу, ви не можете уявити собі довкілля?
  • Без яких предметів довкілля все ж таки можна було б обійтися?

Вправа «Що з чим пов’язано?»

Ця вправа навчить дітей швидко знаходити та виокремлювати зв’язки між різними предметами, навіть якщо спочатку здаватиметься, що деякі речі безпосередньо між собою не пов’язані, навчить мислити ширше та робити правильні висновки. Наприклад, попросіть учнів пояснити, як пов’язані між собою такі пари понять:

1.    Дерево – ліс. Більшість дерев росте у лісі.

2.    Меблі – квартира. Меблі купують для того, щоб облаштувати квартиру.

3.    Річка – риба. Риба живе у річці.

4.    Ялинка – іграшка. На Новий рік ми прикрашаємо ялинку яскравими іграшками.

5.    Зима – подарунки. Взимку ми святкуємо Новий рік. На Новий рік люди дарують один одному подарунки.

Гра «Аукціон»

Запропонуйте учням зіграти в цікаву гру, яка допоможе їм краще зрозуміти важливість певних предметів живої та неживої природи, а також дізнатися більше про їхні властивості. Крім того, діти тренуватимуться описувати те, що вони спостерігають, зосереджуючись на перевагах кожного предмета.

Орієнтовний час: 10 – 15 хв.

Хід гри: Один з учнів може стати ведучим аукціону (вперше це може бути вчитель). Ведучий обирає предмет, який буде розігруватися, наприклад, пензлик (загалом треба обирати предмети, які добре знайомі учням). Ведучий показує пензлик, вихваляє його, вказуючі основні переваги, а потім відкриває торг. Ті діти, які хочуть стати власниками предмета, мають розказати, чим саме він подобається та для чого знадобиться. Перемагає та отримує пензлик той учень, який наведе більше аргументів.

Вправа «Знайди відповідність»

Орієнтовний час: 5 хв.

Хід гри: Об’єднайте дітей у групи по двоє або по троє та роздайте їм конверти, в яких знаходитимуться картки із зображеннями живої та неживої природи. Попросіть учнів уважно роздивитися картки та розподілити їх на відповідні групи (живе – неживе). Потім подивіться, чи всі учні впоралися з завданням, запитайте, з якими предметами виникли труднощі та надайте необхідні пояснення.

Вправа «Як використовують рослини?»

Запропонуйте учням подумати та пригадати, які саме способи використання рослин вони знають. Наприклад, не тільки для вживання в їжу, а і для лікування, косметики тощо. Можна роздати дітям картки із зображеннями різних рослин (полуниці, липи, троянди тощо).

Квест «Що цікавого є на шкільному подвір’ї?»

Шкільне подвір’я – цілий світ, у якому школярі знайдуть багато цікавого! Але просто ходити та роздивлятися рослини чи камінчики сумно, а от виконувати нестандартні завдання – значно веселіше!

Хід гри. Розкажіть дітям, що на подвір’ї заховано скарб, який вони мають знайти, але для цього доведеться виконати кілька завдань. Об’єднайте дітей у дві або три групи та дайте кожній конверт із завданнями або картою – як вам буде зручніше. Завдання можуть бути найрізноманітнішими:

1. Знайти у шкільному дворі дерева, зашифровані у загадках:

Плечистий, коренастий
Та міцний, як зуб,
Виріс у дворі наш… (Дуб)

Чорно-біла одежина,
Зверху – листяна хустина.
Як весна – дарує сік, –
П’ємо радо цілий рік. (Берізка)

Навесні зеленіла, влітку засмагала,
червоне намисто восени вдягала. (Калина)

Що за диво? На гіллі
їжачки ростуть малі.
В них гостренькі колючки
та зелені кожушки. (Каштан)

2. Знайшовши на дворі загадані дерева, кожна команда виявить під ними конверти з наступним завданням. Це запитання, на які треба відповісти:

  • У якій послідовності змінюються пори року?
  • Як змінюється природа восени?
  • Які зміни ви бачите навколо?

3. Після правильних відповідей на ці запитання учні отримують нову підказку – напрямок подальшого руху. Наприклад, наступною зупинкою може бути кущ бузку, біля якого діти знайдуть конверт з новим запитанням: Які трави використовуються для заварювання лікувальних чаїв? (Варіанти відповідей: липа, м’ята, меліса, ромашка, малина тощо).

4. Учням треба знайти на шкільному подвір’ї рослини, з яких готують лікувальні чаї, на школьному подвір’ї. Біля них конверт з наступним завданням: «Знайти дерево, з якого вже майже осипалося листя». Коли всі команди дійдуть до нього, то знайдуть невелику скриньку, в якій сховані яскраві картки із осінньою природою.

 

Ігрові завдання з кольоровими паличками

Кюїзенера

                                                                                        Взято з інтернета

                                                                                 Опрацювала вчитель початкових класів

                                                                                  Луганської ЗШ I-III ступенів

                                                                                   Філіпова Світлана Миколаївна

 

Палички Кюїзенера для лічби є багатофункціональним математичним посібником, яке дозволяє “через руки” дитини формувати поняття числової послідовності, складу числа, відношень «більше – менше», «право – ліво», «між», «довше», «вище» і багато іншого. Набір сприяє розвитку дитячої творчості, розвитку фантазії і уяви, пізнавальної активності, дрібної моторики, наочно-дієвого мислення, уваги, просторового орієнтування, сприйняття, комбінаторних і конструкторських здібностей.

На початковому етапі занять палички Кюїзенера використовуються як ігровий матеріал. Діти грають з ними, як зі звичайними кубиками, паличками, конструктором, по ходу ігор та занять, знайомлячись з кольорами, розмірами і формами.

На другому етапі палички вже виступають як посібник для маленьких математиків. І тут діти вчаться осягати закони загадкового світу чисел і інших математичних понять.

Ігри та заняття з паличками Кюїзенера

1. Знайомимося з паличками. Разом з дитиною розгляньте, переберіть, помацайте всі палички, розкажіть якого вони кольору, довжини.

2. Візьми в праву руку якомога більше паличок, а тепер в ліву.

3. Можна викладати з паличок на площині доріжки, паркани, потяги, квадрати, прямокутники, меблів, різні будиночки, гаражі.

4. Викладаємо драбинку з 10 паличок Кюїзенера від меншої (білої) до більшої (помаранчевої) і навпаки. Пройдіться пальчиками по сходинках драбинки, можна порахувати вголос від 1до 10 і назад.

5. Викладаємо драбинку, пропускаючи по 1 паличці. Дитині потрібно знайти місце для відсутніх паличок.

6. Можна будувати з паличок, як з конструктора, об’ємні споруди: колодязі, башточки, хатинки і т.п.

7. Розкладаємо палички за кольором, довжиною.

8. “Знайди паличку того ж кольору, що і у мене. Якого вони кольору?”

9. “Поклади стільки ж паличок, скільки і у мене”.

10. “Виклади палички, чергуючи їх за кольором: червона, жовта, червона, жовта” (надалі алгоритм ускладнюється).

11. Викладіть кілька рахункових паличок Кюїзенера, запропонуйте дитині їх запам’ятати, а потім, поки дитина не бачить, заховайте одну з паличок. Дитині потрібно здогадатися, яка паличка зникла.

12. Викладіть кілька паличок, запропонуйте дитині запам’ятати їх взаєморозташування і поміняйте їх місцями. Малюкові треба повернути все на місце.

13. Викладіть перед дитиною дві палички: “Яка паличка довша Яка коротша?” Накладіть ці палички одна на одну, підрівняйте кінці, і перевірте.

14. Викладіть перед дитиною кілька паличок Кюїзенера і запитайте: «Яка найдовша? Яка найкоротша? »

15. “Знайди будь-яку паличку, яка коротша за синю, довша за червону”.

16. Розкладіть палички на 2 купки: в ОДНІЙ 10 штук, а в інший 2. СПИТАЙТЕ, де паличок більше.

17. Попросіть показати вам червону паличку, синю, жовту.

18. “Покажи паличку, щоб вона була не жовтого”.

19. Попросіть знайти 2 АБСОЛЮТНО Однакові палички Кюїзенера. Запитайте: “Які вони по довжині Якого вони кольору?”

20. Побудуйте поїзд з вагонів різної довжини, починаючи від найкоротшого і закінчуючи найдовшим. Запитайте, якого кольору вагон стоїть п’ятим, восьмим. Який вагон праворуч від синього, зліва від жовтого. Який вагон тут найкоротший, найдовший? Які вагони довші за жовтий, коротші за синій.

21. Викладіть кілька пар однакових паличок і попросіть дитину «поставити палички парами».

22. Назвіть число, а дитині потрібно буде знайти відповідну паличку Кюїзенера (1 – біла, 2 – рожева і т.д.). І навпаки, ви показуєте паличку, а дитина називає потрібне число. Тут же можна викладати картки із зображеними на них точками або цифрами.

23. З декількох паличок потрібно скласти таку ж по довжині, як бордова, помаранчева.

24. З декількох однакових паличок потрібно скласти таку ж по довжині, як помаранчева.

25. Скільки білих паличок вкладеться у синій паличці?

26. За допомогою помаранчевої палички потрібно виміряти довжину книги, олівця і т.п.

27. “Перерахуйте всі кольори паличок, що лежать на столі”.

28. “Знайди в наборі найдовшу і найкоротшу паличку Постав їх одну на одну. А тепер поруч одна з одною”.

29. “Обери 2 палички одного кольору. Які вони по довжині? Тепер знайди 2 палички однієї довжини. Якого вони кольору?”

30. “Візьми 2 будь-які палички і поклади їх так, щоб довга виявилася внизу”.

31. Покладіть паралельно один одному три бордові рахункові палички Кюїзенера, а праворуч чотири такого ж кольору. Запитайте, яка фігура ширша, а яка вужча.

32. “Постав палички від найнижчої до найвищої (паралельно одна одній). До цих паличок прибудовуйте зверху такий же ряд, тільки в зворотному порядку”. (Вийде квадрат).\

33. “Поклади синю паличку між червоною і жовтою, а помаранчеву зліва від червоної, рожеву зліва від червоної”.

34. “З закритими очима візьми будь-яку паличку з коробки, подивися на неї і назви її колір” (пізніше можна визначати колір паличок навіть із закритими очима).

35. “З закритими очима знайди в наборі 2 палички однакової довжини. Одна з паличок у тебе в руках синя, а інша тоді якого кольору?”

36. “З закритими очима знайди 2 палички різної довжини. Якщо одна з паличок жовта, то можеш визначити колір іншої палички?”

37. “У мене в руках паличка трохи довша блакитної, вгадай її колір”.

38. “Назви всі палички довші за червону, коротші за синю”, – і т.д.

39. “Знайди дві будь-які палички, які не будуть рівні цій паличці”.

40. Будуємо з паличок Кюїзенера пірамідку і визначаємо, яка паличка внизу, яка зверху, яка між блакитною та жовтою, під синьою, над рожевою, яка паличка нижче: бордова або синя.

41. “Виклади з двох білих паличок одну, а поруч поклади відповідну їх довжині паличку (рожеву) Тепер кладемо три білих палички -. Їм відповідає блакитна”, – і т.д.

42. “Візьми в руку палички. Порахуй, скільки паличок у тебе в руці”.

43. З яких двох паличок можна скласти червону? (Склад числа)

44. У нас лежить біла лічильна паличка Кюїзенера. Яку паличку треба додати, щоб вона стала по довжині, як червона.

45. З яких паличок можна скласти число 5? (Різні способи)

46. На скільки блакитна паличка довше за рожеву?.

47. “Склади два потяги. Перший з рожевою і фіолетовою, а другий з блакитною та червоною”.

48. “Один поїзд складається з блакитної і червоною палички. З білих паличок склади поїзд довший за наявний на 1 вагон”.

49. “Склади поїзд з двох жовтих паличок. Вибудуй поїзд такої ж довжини з білих паличок”

50. Скільки рожевих паличок вміститься в помаранчевій?

51. Викладіть чотири білі рахункові палички Кюїзенера, щоб вийшов квадрат. На основі цього квадрата можна познайомити дитину з частками і дробами. Покажи одну частину з чотирьох, дві частини з чотирьох. Що більше – ¼ або 2/4?

52. “Склади з паличок кожне з чисел від 11 до 20”.

53. Викладіть з паличок Кюїзенера фігуру, і попросіть дитину зробити таку ж (надалі свою фігуру можна прикривати від дитини аркушем паперу).

54. Дитина викладає палички, слідуючи вашим інструкціям: “Поклади червону паличку на стіл, справа поклади синю, знизу жовту”, – і т.д.

55. Намалюйте на аркуші паперу різні геометричні фігури або букви і попросіть малюка покласти червону паличку поруч з буквою “а” або в квадрат.

56. З паличок можна будувати лабіринти, якісь хитромудрі візерунки, килимки, фігурки.

Більш детально з методичними рекомендаціями можна ознайомитися в посібнику “Розвиваючі ігри та заняття з паличками Кіюзенера”.

Якщо запропонованих ігор-завдань мало, можна викладати різні фігури за картинками-схемами. Готові схеми можна знайти в книзі В. Новикова та Л.Тихонової «Розвиваючі ігри та заняття з паличками Кюїзенера.

За даним посібником можна виготовити плоский варіант картонних паличок (вирізати їх з кольорової вкладки) Якщо такі картонні смужки наклеїти на смужки магніту, то можна буде ними гратися, прикріплюючи до холодильника або магнітної дошки.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар